Pages

Thursday, September 22, 2011

Ayah



Hari tu atok. Hari ni ayah.

Aku tak tau. Tapi kak rose ada cakap ini syndrome pre wedding tapi... entah la. Mungkin kot.

Aku semalam satu hari dibaluti blues. Aku pandang je ayah aku jadi sedih. padahal dia tak buat apa apa yang menyedihkan pon. aku rasa macam aku sayang sangat sangat sangat kat ayah aku. sayang yang terlampau sangat sampai bila teringat je kat dia kau akan bergenang air mata. aku bukan buat-buat sebab aku tak de masa nak berderama swasta.

rambut makin kurang. gigi makin kurang. perut makin kempis. ayah makin kurus. tapi ayah comel. ya Allah aku sedih tatau kenapa. yerla ayah pon dah berusia 51 tahun.

ayah seorang yang garang masa mudanya. tegas. kalau A katanya, maka A la. kalau kau tak solat dia tak cakap banyak, dia tinju je muka kau. ye la. kena didik anak dari kecik. solat tu kan tiang agama. kalau aku gaduh, bertekak dengan adik beradik
aku maka bersedia la kena tinju. ayah suka pakai cincin yang batu besar tu. mak aku panggil cincin buah khanna. hehe.

ayah yang aturkan hidup aku dari awal. apa jurusan aku amik masa kat sekolah. semua pilihan dia. kami takda adik/abang lelaki kat dalam family. 3 perempuan. masa kat sekolah rendah ayah suruh aku ambil Persatuan KRS sebagai ko-kurikulum aku. kalau ikutkan aku yang kaki bangku ni, aku nak ambil Persatuan Puteri Islam je. Senang, buat sandwich then jahit sikit dah.

Masuk form 4 dia suruh aku amik jurusan seni bina. aku masuk kelas 4 Neptune. Kelas ni kelas Lukisan Kejuruteraan(LK). Then, ayah suruh aku pin
dah masuk sekolah Teknik. amik course Electrics & Electronics Engineering. Aku ikutkan jugak. Tapi, dalam kelas, aku lah budak perempuan yang selalu dapat markah paling rendah. Bodoh! mmg rasa tak boleh bawak. tapi sebab ayah suruh so ikutkan jugak. SPM result ok. tak teruk. terpikir aku mcm mana boleh lulus padahal setiap kali exam aku mesti fail!

ayah suruh lagi aku masuk Politeknik. Katanya banyak amali kat sana dari teori. Course Electronics Engineering. Major in electronics. belajar punya belajar aku dapatlah Diploma aku. Dean Lists lagi. ayah bangga. aku bangga ayah bangga.

Jadi nampak? Dari awal ayah dah aturkan hidup
aku. segalanya aku tanya ayah. aku bergantung kat ayah. beli laptop tanya ayah, beli handphone tanya ayah, beli printer tanya ayah, kereta rosak tanya ayah.

entah kenapa. rasa sayang+sedih+syg sangat+sayang membuak-buak sejak 2 minggu ni.

Tuan Haji Azhar B Mohd Hassim, i love u ayah.

No comments: